fredag 16 april 2010


13/1 10 - 27/1 10


Mitt örngott

Jag har gjort ett örngott. Först valde jag färg och sedan så mätte Birgitta ut hur stort det skulle vara. Sen fick vi välja ett mönster som vi ville brodera, vi fick rita ner det på ett papper och sen rita in det på tyget. Efter det fick man välja vilket stygn man ville ha, jag tog stjälkstygn. Sen var det bara att börja brodera. När jag hade broderat klar skulle man börja sy. Först fick man nåla kant i kant, sen så skulle man sy. Man skulle först sy en gång, sedan stryka. Sedan skulle jag vränga örngottet för att sy en vändsöm. Sen skulle man stryka hela örngottet.

Verktyg jag använt:
Jag har använt DMC märkgarn, brodernål med spets, svart lakansväv, symaskinen med raksöm och strykjärn.

Det tog tre lektioner alltså 6 timmar.
När jag strök örngottet så märkte jag att en söm hade gått upp, det löste jag genom att sy en gång till.
Jag har lärt mig att göra ett örngott.
Jag är jättenöjd med min slöjdsak för att jag jobbade extra noga så att det blev bra. Jag är nöjd med min slöjdinsats, för jag gjorde det noga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.