fredag 16 april 2010

Mitt örngott:D

Mitt örngott!

3 mars 2010

Vad har du gjort?

Jag har gjort ett örngott i blått bomullstyg.
Jag har broderat på en text, där det står Sweet Dreams + moln.
Sweet Dreams betyder söta drömmar. Altså Sov sött!

Hur har du gjort?

Först så klippte jag ut en bit tyg och sen började jag brodera.
Hela texten så broderade jag stjälkstygn. Det blev fint!

När jag äntligen blivit klar med det, så vek Birgitta mitt örngott så att det blev vikt rätt. Efter det så nålade jag och sydde med symaskinen – raksömn.

Sedan så blev det ett litet syfel, så jag fick sprätta och sy om!
Man lär sig av sina misstag!

Efter det så klippte jag kanterna, så det blev ca 0,5cm från sömnen och ut.
Sen så strök jag den, i både kanter och hörn!

Senare så vrängde jag den och sydde igen (raksömn).
Efter det så strök jag den igen och sen så blev det en vändsömn.



Vilka verktyg har du använt?

broderinål

garn

knappnålar

symaskin

strykjärn

sprättare

Hur lång tid tog det? Hur många slöjdlektioner?

Det tog åtta slöjdlektioner! 13 januari – 3 mars!


Om det inte blev som du tänkt dig, hur löste du detta?

Jo, jag sydde så att tygen inuti örngottet syntes utanför örngottet...
Jag sprättade upp den biten och sydde om det!


Vad har du lärt dig?

Jag har repeterat mitt minne om hur man broderar.
Och att sy en vändsömn.

Är du nöjd med ditt örngott?

Ja, det är jag verkligen! Den blev snygg och fin!

Är du nöjd med din arbetsinsats?

Ja, det är jag!
De flesta andra skrev bara ett litet ord, men jag skrev två långa ord och moln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.